CC-Learn: onderwijs wordt speerpunt van Creative Commons

Op de iSummit in Dubrovnik werd er al stevig aan gewerkt, en nu kan Creative Commons met trots de oprichting aankondigen van een nieuwe internationale divisie die zich volledig met het onderwijs bezig gaat houden: ccLearn.

De ambitie van ccLearn is om zo veel mogelijk van de potentie van het internet te benutten voor open leersystemen en open educatief materiaal (Open Educational Resources – OER). De missie van ccLearn is om de barrières die het delen en het hergebruik van educatief materiaal in de weg staan te slechten. Daarbij gaat het ccLearn om juridische obstakels, technische struikelblokken, en sociale barrières.

Juridische obstakels
Een van de uitdagingen waar ccLearn voor staat is het vinden van oplossingen voor de vaak matige mogelijkheden om educatief materiaal te hergebruiken en te bewerken. ccLearn zal zich inzetten voor licensering van educatief materiaal onder voorwaarden die bewerking, hergebruik, remixing, het delen, en distributie van het materiaal mogelijk maken. ccLearn zal zich ook inzetten voor scholing van docenten, leerlingen, andere onderwijspartijen en beleidsmakers rondom auteursrecht en onderwijs. Een voorbeeld van dergelijke activiteiten zijn de docentenworkshops en voorlichtingsactiviteiten die CC-NL al enkele jaren voor het onderwijs ontwikkelt.

Technische struikelblokken
Naast de juridische obstakels zijn er ook technische struikelblokken die het delen en hergebruik van educatief materiaal in de weg staan of bemoeilijken. ccLearn gaat zich inzetten voor technische standaarden die het mogelijk moeten maken om op grote schaal educatief materiaal te delen en her te gebruiken. Bovendien richt ccLearn zich op de ontwikkeling van instrumenten om het delen en hergebruik van materiaal te vereenvoudigen.

Sociale barrières
Naast het juridische en technische verhaal, bestaat nog een derde – zeer belangrijk – terrein voor ccLearn. Internationaal bezien bestaan grote verschillen tussen onderwijssystemen, tussen de manier waarop educatief materiaal tot stand komt, en in de wijze waarop met educatief materiaal wordt omgegaan. Waar in het Nederlandse voortgezet onderwijs bijvoorbeeld een aantal grote educatieve uitgeverijen de scholen van schoolboeken voorzien, is een Zuid-Afrikaanse leraar veel meer aangewezen op zelf geproduceerde content. Voor ccLearn ligt de uitdaging om zowel docenten als lerenden te stimuleren om educatief materiaal (dat via het web beschikbaar is) te gebruiken, en op werk van elkaar voort te bouwen.

Bij ccLearn is het geen zomervakantie. In de komende tijd wordt ccLearn volledig opgetuigd, zodat de nieuwe tak van Creative Commons in de herfst van 2007 volledig zal draaien. ccLearn krijgt  ondersteuning van de William and FLora Hewlett Foundation en werkt nauw samen met leden van het Open Educational Resources Program van diezelfde Foundation. ccLearn is een internationaal project dat samen zal werken met open educatie projecten en initiatieven van over de hele wereld, waaronder CC-NL.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.