Nu met Creative Commons: BBC muziek reviews

Bernardette, 15 januari, 2008

Het is algemeen bekend dat de Engelse omroep BBC niet afwijzend staat tegenover het gebruik van Creative Commons licenties voor auteursrechtelijke bescherming van online content. In tegendeel zelfs, daar de BBC in het verleden in navolging van Creative Commons zelf ‘initiator’ van een gelijksoortig initatief is geweest.

Het is echter al weer een tijdje terug dat de BBC aankondigde een deel van haar archief online te zetten en zo publiekelijk toegankelijk te maken in het kader van het Creative Archive project. Deze open content licentievorm is deels geinspireerd op de uit de Verenigde-Staten afkomstige Creative Commons licenties maar is een onafhankelijk initiatief dat alleen betrekking heeft op Groot-Brittanie, wat immers bekend staat om haar eigenzinnigheid waar het om standaarden gaat. Immers, de specifieke licentie verschilt inhoudelijke nauwelijks van haar internationale tegenhanger, en maakt het, eveneens als de welbekende CC-licentie mogelijk om bewegend beeld, geluid en tekst te downloaden, te gebruiken en aan te passen.

Niet alleen de BBC maar ook het British Film Institute, Channel 4 en the Museums, Libraries and Archives Council (MLA) namen deel aan het Creative Archive project. Dit initiatief heeft er voor gezorgd dat er inmiddels veel materiaal voor het Engelse publiek digitaal beschikbaar is gemaakt.

Het lijkt er echter op dat de BBC langzamerhand het gemak van de toepasbaarheid, en het internationale karakter van de Creative Commons licenties heeft ontdekt. Op de muzieksite van de BBC zijn sinds enige tijd muziekrecensies van muziekliefhebbers en onafhankelijke auteurs te vinden, welke allen onder een CC-licentie worden gepubliceerd. De recensies komen hiermee middels de CC-licentie voor gebruik, bewerking en vertaling in aanmerking mits de muziekrecensies niet voor commerciele doeleinden worden gebruikt.

Zie hieronder een voorbeeld van zo’n muziekrecensie van het briljante album Untrue van de Britse DJ Burial:

Burial: Untrue [Hyperdub] review by Si Hawkins

30 November 2007 – As the name might suggest, Burial likes to keep things underground. The mysterious producer is a curious anomaly on the currently flourishing dubstep scene, keeping his identity secret while others are networking furiously and raking in lots of DJ cash. Rumours abound that he doesn’t even exist, that Burial is actually the alter-ego of an established artist – perhaps Kode9, who runs the Hyperdub label. In reality, he’s just the reclusive type.
The music, too, is of a different character to the dubstep sound currently blasting out from club backrooms across Europe. Burial’s beats aren’t really aimed at the dancefloor, more for headphones-under-a-hoodie, down in a tube station at midnight – and the headphones need to be decent. Where the best-known dubstep cuts are built on growling, barking basslines, his beats are a more intricate proposition.

Last year’s eponymous debut LP flirted with the most experimental electronica and introduced a new breed of leftfield-loving listener to the overall scene. Now this much-anticipated follow-up takes an unexpected step back, and an intriguing return to classic two-step. It’s a sort of evil twin to the uplifting, chart-friendly sound that shone brightly but briefly five years ago.

The skippety beats and soulful vocals are still intact, but Burial darkens the mood considerably, burying them deep within layers of rumbling, almost imperceptible bass and horror-soundtrack synth. The ominous “Archangel”, “Ghost Hardware,” “Etched Headplate” and “Untrue” itself could easily be remixes of long-forgotten early-noughties cuts, and suggest a man who, when those old two-step house-parties were in full swing, was hiding in the garage. Keeping your distance can sometimes pay rich dividends.

licensed by the BBC under a Creative Commons Attribution Noncommercial ShareAlike 3.0 license.

Leave a Reply