Status, Use and Trends of Open Content Models in the New Media Industry

Peter Troxler, 16 oktober, 2008

De discussie over wat innovatie in de creatieve industrie├źn bevordert draait vaak om het onderwerp van intellectuele eigendomsrechten. Vaak wordt als de enige oplossing om innovatie te bevorderen gesteld dat intellectuel eigendom door auteursrecht, handelstekens en gelijkaardige mechanismen moet beschermd worden. Nochtans, is er een groeiend aantal sites met gebruiker-geproduceerde inhoud: YouTube, Flickr Wikipedia. Zij gebruiken open content modells; en Creative Commons licenties zijn een populaire uitbreiding aan het traditionele auteursrecht geworden. Tijdens Picknick had ik de kans om met een paar mensen over deze vragen te spreken, mensen die allen in Nieuw Media actief zijn. Aan de hand van het voorbeeld van Creative Commons licenties besprak ik het potentieel van open content en zijn mogelijke valkuilen.

Met academici Rachel O `Reilly en Edward Shanken, new media adviseur Esa Blomberg, muziek futurist Gerd Leonhard, en met mensen uit de praktijk: Hessel van Oorschot (TribeOfNoise), Gijs van de Heuvel (Nederland P), Marcus Miletich (Engerwitzdorf) en Seb Chan (Powerhouse Museum).

Leave a Reply