Rapport over Hergebruik van materiaal in onderwijs- en onderzoeksomgevingen

In het afgelopen jaar hebben SURFdirect (de Digitale Rechten Expertise Community van SURF) en Creative Commons Nederland gezamenlijk onderzoek naar hergebruik van materiaal in onderwijs- en onderzoeksomgevingen gedaan (download het rapport hier). Uitgangspunt voor dit onderzoek was de doelstelling van SURF dat ‘materiaal dat met publieke middelen gefinancierd is, moet zoveel mogelijk publiek toegankelijk zijn.

De gezamenlijke verkenning van SURFdirect en Creative Commons Nederland heeft uitgewezen dat er binnen het onderwijsveld de wens bestaat om onderwijs en onderzoeksmateriaal te delen maar dat op dit moment richtlijnen voor het gebruik van open content licenties voor materiaal in onderwijs- en onderzoeksomgevingen ontbreken.

In lijn met de recentelijk gepubliceerde aanbeveling van ccLearn komen ook SURFdirect en CC-NL tot een aanbeveling voor gebruik van de meest liberale door Creative Commons aangeboden licentie: de Creative Commons Naamsvermelding Licentie. Uitgangspunt voor het onderzoek was onder meer, dat een standard licentie geen hindernissen moet opwerpen voor toekomstig gebruik van onderwijs en onderzoeksmateriaal, dat ze zowel toepasbaar is in het wetenschappelijk als ook in het hoger beroepsonderwijs en dat zij in 80% van de gevallen kan worden toegepast.

Op basis van de Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland Licentie mogen gebruikers het gelicentieerde werk kopiƫren, verspreiden en doorgeven en afgeleide werken maken en distribueren onder voorwaarde van naamsvermelding van de maker. Deze licentie staat commercieel gebruik en afgeleide werken vrij toe, zolang gebruikers aan de voorwaarden omtrent naamsvermelding voldoen. Hieronder valt niet alleen het vermelden van de naam van de maker maar ook de verplichting om afgeleide werken duidelijk als zodanig aan te wijzen.

Een belangrijke secundaire aanbeveling in dit rapport is verder dat SURFdirect een gedegen bewustwordingscampagne opzet om de Creative Commons licenties aan het veld uit te leggen en bekend te maken. Creative Commons en SURFdirect zijn op dit moment plannen voor een dergelijke campagne aan het maken.

Lees in het rapport ‘Hergebruik van materiaal in onderwijs- en onderzoeksomgevingen‘ hoe de schrijvers, Paul Keller (Creative Commons Nederland) en Wilma Mossink (SURF), tot deze aanbeveling zijn gekomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.