Jata Haan wint Celluloid Remix

Nikki, 28 september, 2009

Jata Haan won afgelopen vrijdag op het Nederlands Film Festival in Utrecht Celluloid Remix. Haar filmpje Movement, een virtuele reflectie van Amsterdam, put uit de gedigitaliseerde collectie van het Filmmuseum, het Freesound-project en Flickr Commons. Celluloid Remix is een online remix-wedstrijd met films uit het begin van de Nederlandse filmgeschiedenis, georganiseerd door het Filmmuseum en Kennisland in het kader van Beelden voor de Toekomst. Uit 54 inzendingen van zeer hoge kwaliteit koos de jury onder leiding van voorzitter Jeroen Hofs (Eboman) Jata Haan als winnares.

Het winnende filmpje Movement van Jata Haan.

Digitalisering collectie vroege Nederlandse film

Sandra den Hamer (directeur Filmmuseum) leidde de prijsuitreiking in met een openingswoord, waarna Jan Baeke (hoofd informatie Filmmuseum) vertelde over het bijzondere cinematografische materiaal uit de collectie (stille) vroege Nederlandse film (1917-1932), dat binnen het project Beelden voor de Toekomst gedigitaliseerd is. Zijn verhaal werd geïllustreerd met de vertoning van de gerestaureerde films Naar buiten! en de Petroleumbrand in Vlissingen op 35mm film.

Centraal binnen de selectie voor Celluloid Remix stond de Nederlandse opdrachtfilm: bedrijfs-, voorlichtings- en promotiefilms die rond en na de Eerste Wereldoorlog zijn gemaakt. Ze geven een beeld van een snel veranderend Nederland: een land waarin akkerbouw en veeteelt nog steeds een belangrijke rol spelen, maar de industrialisatie een snelle opgang maakt.

Het Filmmuseum stelde een selectie van 21 publiek domein-fragmenten online beschikbaar uit deze bijzondere collectie. Inzenders werden uitgenodigd om deze fragmenten tot nieuwe korte films met een eigen soundtrack te maken binnen het thema Modern Times. Alle inzendingen zijn onder een Creative Commons-licentie hier te bekijken.

Hergebruik filmarchief

Doel van Celluloid Remix was om te experimenteren met de mogelijkheden om gedigitaliseerd filmmateriaal beschikbaar te stellen en te hergebruiken. Dat hier behoefte aan is, laat de wedstrijd wel zien met. Het Filmmuseum werd verrast met meer inzendingen dan vantevoren verwacht en positieve feedback tijdens de in de zomer georganiseerde workshops.

Tijdens de prijsuitreiking deden inzenders Wouter Haasnoot (Remixilla) en Jurjen Versteeg (Paulen) een oproep aan het Filmmuseum om meer materiaal op deze manier beschikbaar te stellen. Want, Remixilla moet een vervolg krijgen en Versteeg wil graag aan de slag met soapserie. Winnares Jata Haan legde in gesprek met moderator Patrick van Mil (zakelijk directeur IFFR) uit dat ze voor haar filmpje meerdere online archieven geraadpleegd heeft. Volgens Haan is het van belang dat het materiaal van filmmakers en kunstenaars meer toegankelijk komt via digitale media:

“Deze virtuele reflectie van Amsterdam toont niet alleen de fysieke veranderingen die plaats heeft gevonden gedurende de laatste eeuw maar het demonstreert ook de grote hoeveelheid materiaal die voor filmmakers en beeldende kunstenaars beschikbaar zijn. Digitaliseren projecten zoals Beelden voor de Toekomst en sites die de Creative Commons licentie ondersteunen, bijvoorbeeld Flickr en The Freesound Project, heeft een cultuur van meer toegankelijke en herbruikbare digitale media tot stand gebracht. Met de loop van tijd hoort deze soort medewerkende projecten populairder te worden met gevolg dat ze meer steun ontvangt.”

jata

Patrick van Mil in gesprek met Jata Haan.

Het remixen of hergebruiken van film is niet nieuw. Films uit het begin van de filmgeschiedenis waren regelmatig halffabricaten. Tijdens de vertoning werden de films vaak toegelicht door een explicateur en van muziek voorzien door een muzikant of orkestje. Ook kwam het voor dat de films door de vertoner verknipt werden en met ander (eigen) materiaal tot een nieuwe compilatie gemaakt werden. De rangschikking van het filmmateriaal tot een bepaald programma was vaak de uitkomst van een persoonlijke keuze van de vertoner. Met Celluloid Remix kreeg iedereen de gelegenheid om deze vertoner te zijn.

Winnaars

jata

Winnaars Celluloid Remix.

In een vol filmtheater ‘t Hoogt in Utrecht werden de acht genomineerde remixes vertoond op het grote doek. Voor alle remixers een spannende gebeurtenis, want de kijkervaring achter je laptop is toch anders dan in een echte bioscoop. Weken hard werk werd op deze manier beloond. Juryvoorzitter Eboman (Jeroen Hofs) maakte de vier winnende films vervolgens in een spannende ontknoping bekend:

1 prijs: Jata Haan met Movement

Zij wint een remixpakket ter waarde van duizend euro naar keuze te besteden aan hard- of software, een Gouden Kalf-pas voor het NFF en een jaar lang gratis toegang tot het Filmmuseum. Uit het juryrapport: “De gebruikte techniek sprong eruit tussen de overige inzendingen. Als je eenmaal begint met kijken, kijk je het filmpje uit. Het genot van het proces is te zien.”

2e prijs: Casper Smit met Ecclisiastes

Hij wint een Flip MinoHD camera, een Gouden Kalf-pas voor het NFF en een jaar lang gratis toegang tot het Filmmuseum. Uit het juryrapport: “Ecclisiastes is af qua beeld en geluid en tekst. Originele manier van denken.”

3e prijs: Hugo Huurdeman met Het zwarte duister
4e prijs: Wouter Haasnoot met Remixilla

Zij winnen beiden een Resolume Avenue 3 VJ-softwarepakket.

Celluloid Remix wordt binnen het project Beelden voor de Toekomst gerealiseerd door het Filmmuseum en Kennisland in samenwerking met het Nederlands Film Festival.

Meer informatie:
www.celluloidremix.nl
www.filmmuseum.nl/celluloidremix
www.beeldenvoordetoekomst.nl

Vragen of opmerkingen?

Neem contact met ons op info@creativecommons.nl

Leave a Reply