“Our vision is nothing less than realizing the full potential of the Internet — universal access to research, education, and full participation in culture — for driving a new era of development, growth, and productivity.”
Creative Commons heeft sinds haar start in de Verenigde Staten een stormachtige groei doorgemaakt. Voor CC-HQ waren het tienjarig bestaan van Creative Commons, en het aantreden van een nieuwe CEO aanleiding om eens zorgvuldig te kijken naar de behaalde resultaten, maar ook naar de flops uit de jaren die achter ons liggen. Met inbreng van de ‘affiliates’ (de lokale teams van Creative Commons buiten de VS) is een nieuw strategisch plan opgesteld met een visie en prioriteiten voor de komende jaren.
CC-HQ heeft vijf strategische prioriteiten gesteld:
- Steward the global commons. CC bouwt onder meer aan een School of Open en aan een Open Policy Network.
- Develop innovative products. CC wil onder andere een platform bouwen waarop zichtbaar kan worden gemaakt hoe creatieve werken door anderen worden hergebruikt.
- Strengthen the Affiliate Network. CC wil wereldwijde samenwerking tussen de lokale teams naar een hoger niveau tillen.
- Increase platform use. CC zoekt samenwerking met nieuwe platforms en nieuwe samenwerking met bestaande platforms, die gebruik (willen) maken van CC-licenties.
- Ensure sustainability. CC wil op de langere termijn blijven bestaan. Als licentiesysteem, maar ook als beweging en als organisatie.