Open Design Now

Begin juni verschijnt het boek Open Design Now: Why Design Cannot Remain Exclusive. Het boek (met zestien artikelen, ruim twintig casussen, 72 pagina’s visuele index en twintig prikkelende ‘advertenties’) gaat in op de huidige ontwikkelingen binnen open design en blikt vooruit. Wat gaat er veranderen op het niveau van productie en distributie? Welke consequenties en mogelijkheden bieden deze veranderingen voor het ontwerpvak? En wat is de maatschappelijke betekenis van design nu en straks? In Open Design Now komen de belangrijkste sleutelfiguren uit de wereld van het open design aan het woord.

Het boek is een logisch vervolg op de (Un)limited Design Contest. Deelnemers konden hun productontwerp insturen op voorwaarde dat ze de digitale blueprint deelden, zodat anderen het ontwerp konden aanpassen en verbeteren. Of het ontwerp fabriceren in een van de Fablabs. Door de Creative Commons licenties was het mogelijk ontwerpen te delen, zónder af te zien van het auteursrecht. De wedstrijd leverde innovatieve en inspirerende ontwerpen op en vormde de directe aanleiding voor Open Design Now. Meer informatie over het boek (dat wordt gepubliceerd onder een CC-licentie bij BIS Publishers) is hier te vinden.

Als speciale aanbieding voor Creative Commons is het boek tot 1 juli a.s. te bestellen voor € 24,90 bij BIS i.p.v. de reguliere prijs van € 29,90.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.